De ‘war on talent’ is in volle gang en dat blijft voorlopig zo. Op dit moment is 20% van onze bevolking 65 jaar of ouder. In 2035 zal dat ruim 24% zijn.
En dus denken organisaties steeds beter na over hoe medewerkers aan te trekken en te behouden. Zoals met flexibele mobiliteit.
Iedere werknemer heeft een eigen voorkeur voor vervoer. En dat verschilt per dag. Thuiswerken, op kantoor, een zakelijke afspraak? Regen of zon? Eigen vervoer of openbaar vervoer? Met flexibele mobiliteit maakt het niet uit: jouw mensen hebben de vrije keus. Maar hoe organiseer je dat als werkgever een beetje handig en slim? Er zijn zoveel verschillende regelingen en regels om rekening mee te houden. Hoe zorg je dat het goed geregeld is en voldoe je aan alle regels? En heb je zo min mogelijk administratie? Dat blijkt de grote kunst.
Niet zo gek dat steeds meer werkgevers juist nu flexibel vervoer willen aanbieden, want alle seinen staan op groen:
Sinds COVID werken medewerkers vaker thuis. Werkgevers moeten voor de vaste forfaitaire reiskostenvergoeding registreren dat de medewerker meer dan 60 dagen naar kantoor reist.
Een thuiswerkvergoeding willen geven.
Een vaste vergoeding is relatief duur bij veel thuiswerken. Overstappen naar een vergoeding voor werkelijk gemaakte reizen is vaak goedkoper.
Bedrijven met meer dan 100 medewerkers moeten alle zakelijke en woon-werk kilometers bijhouden (Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit)
Flexibel reizen / thuiswerken is een fijne secundaire arbeidsvoorwaarde.
In de huidige praktijk blijken werkgever en werknemer er druk mee. De maandelijkse reiskostendeclaraties, de regelgeving, het verplicht moeten registreren van zakelijke en woon-werk kilometers, voor iedere medewerker de juiste vergoeding per maand en straks ook nog CO2 bijhouden. Administratief complex en iedere maand weer een bak werk. Op dit vlak is er goed nieuws: want dit alles is nu op een zeer gebruiksvriendelijke manier geautomatiseerd door glimble.
Glimble combineert een reisapp voor zakelijk en woon-werk reizen met een gebruiksvriendelijke portal. Dagje thuis? Eigen vervoer? Dat zet de medewerker in de overzichtelijke portal. Dagje OV? Dat kan met de reisapp, die weer 'praat' met de portal. Voorschieten hoeft niet en zo ben je als werkgever in 1 klap verlost van tijdrovende declaraties. En alles wordt volgens de regels geregistreerd. Maandelijks staat alles in 1 duidelijk overzicht.
De glimble app ken je mogelijk ook van privé reizen. Er zijn meer dan 400.000 actieve gebruikers van de reisapp voor Nederland, die in meer dan 40 talen beschikbaar is. Software ontwikkeld door specialisten In deze intelligente software is jaren van ontwikkeling gestoken door internationaal vervoerder Arriva. Het mooie: de software is niet gebonden aan deze vervoerder: alle OV-vervoerders van Nederland worden ontsloten door deze reisapp, dus jouw medewerkers reizen in alle vrijheid, binnen de beperkingen die je zelf bepaalt. Bespaar tijd en geld Wij helpen bedrijven over te stappen naar een regeling waarin de medewerker zelf bepaalt hoe hij reist. Reis je met het OV dan worden de kosten door de werkgever vergoed. Reis je met eigen vervoer (auto, fiets of wandelen) dan ontvang je een vergoeding voor die reizen. Simpel en clean.
Jochem is sales manager Zakelijke Mobiliteit bij glimble. Hij helpt organisaties van klein tot groot flexibele mobiliteit te realiseren zonder ingewikkelde procedures of hoge kosten. Met energie en een positieve instelling komt hij graag met logische, praktische oplossingen waar je direct verder mee kunt.
Reiskostendeclaraties zijn vaak tijdrovend. Dat kan anders: bespaar als werkgever tijd en geld.
Lees meerJe dag fris en fruitig starten. Dat begint met de weg van huis naar werk. Hoe lekker is het als je daar energie van krijgt in plaats van energie slurpt. Vervoer heeft invloed op de vitaliteit van werknemers.
Lees meer© glimble 2024