Algemeen

  • Glimble is een dienst van Arriva Personenvervoer Nederland B.V. (hierna te noemen: “Arriva” of “wij/we”). Glimble is bovendien een handelsnaam van Arriva. Je kent glimble als het digitale platform waarop je als gebruiker je samengestelde reis kunt plannen, boeken en betalen in de door jou gedownloade glimble app.

  • Voor het gebruiken van de glimble app ben je akkoord gegaan met de ‘Algemene voorwaarden’, die je te allen tijde kunt raadplegen in de app. Als je wilt profiteren van de voordelen van een glimble product, gelden aanvullend daarop deze glimble productvoorwaarden. Hierin leggen we jou als gebruiker van het (een) product (hierna: “jij/je”) uit welke voorwaarden er gelden voor het gebruik van je product, en welke rechten jij hebt.

  • Deze “glimble productvoorwaarden” zijn van toepassing op elk product dat je sluit met Arriva en door glimble wordt aangeboden. Je kunt de meest actuele versie van deze voorwaarden ook altijd hier raadplegen.

  • Ons kantoor is gevestigd aan de Trambaan 3, 8441 BH te Heerenveen en Arriva staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 30124575.

  • Wanneer je een glimble product aanschaft, ga je een koopovereenkomst met Arriva aan. Op grond van deze overeenkomst dien je je betalingsverplichting na te komen. Welke belangrijke wettelijke rechten en verplichtingen jij hebt en wij hebben, leggen we je in deze productvoorwaarden verder uit.

Typen producten

  • Glimble biedt verschillende typen producten aan, die ieder hun eigen voorwaarden hebben. Sommige voorwaarden zijn voor meerdere of alle producten hetzelfde.

  • De typen product kunnen verschillen waar het gaat om:

    • de regio waarin het product geldig is;

    • de vervoersvorm(en) waarop het product van toepassing is;

    • de geldigheid in tijd;

    • het aantal personen waarvoor het product geldig is;

    • de manier waarop je de reisrechten gebruikt: reisbudget, afgekocht reisrecht of een bepaald aantal reizen.

  • Alle reisbundels hebben een geldigheid van 28 dagen, ongeacht de dag waarop een reisbundel is aangeschaft.

  • Scholierenbundels zijn geldig voor scholieren van 12 t/m 17 jaar.

  • Met een dagkaart in Limburg reis je een hele dag (vanaf 9.00 uur) onbeperkt met Arriva bussen en treinen in Limburg.

  • Met een dagkaart in Friesland-Groningen reis je doordeweeks na 09.00 uur en in het weekend de hele dag onbeperkt met alle Arriva treinen in Friesland en Groningen en Arriva stads- en streekbussen in Friesland en de Waddeneilanden.  

  • Arriva behoudt zich het recht voor nieuwe producten toe te voegen aan haar catalogus en bestaande producten op te heffen. Dat laatste doen we altijd in overeenstemming met jouw rechten.

Geldigheid in tijd

Reisbundels Alle reisbundels kun je aanschaffen in de volgende soorten, afhankelijk van de regio waarvoor je de reisbundel afsluit:

  1. All-in: vast bedrag per 28 dagen, waarmee je op alle tijdstippen van iedere dag onbeperkt kunt reizen binnen de regio waarvoor je de reisbundel hebt aangeschaft, tot zover je reisbudget reikt.

  2. Weekend: gedurende 28 dagen onbeperkt reizen tussen 18.00 uur op vrijdag en 0.00 uur op maandag. De weekendreisbundel geldt voor iedere reis die aanvangt binnen dit tijdsbestek.

  3. Scholieren buienbundel flex 2: iedere 28 dagen kies je 2 reisdagen, waarop je onbeperkt mag reizen, dus ongeacht of die dagen week- of weekenddagen zijn of een combinatie daarvan. Heb je een reis geboekt voor een bepaalde dag, dan begint op dat moment je reisdag en reis je die hele dag onbeperkt. Ook heen en terug.

  4. Scholieren buienbundel flex 4: iedere 28 dagen kies je 4 reisdagen, waarop je onbeperkt mag reizen, dus ongeacht of die dagen week- of weekenddagen zijn of een combinatie daarvan. Heb je een reis geboekt voor een bepaalde dag, dan begint op dat moment je reisdag en reis je die hele dag onbeperkt. Ook heen en terug.

De hiervoor genoemde reisbundels sluit je af voor een bepaalde regio. Je kunt kiezen uit de volgende regio's:

Regio Zuid-Limburg

  • De reisbundels zijn geldig in alle wijken van de stad Maastricht en in de regio Zuid-Limburg

  • Je kunt reizen met alle Arriva treinen (Tweede klas) en alle Arriva buslijnen.

    • Alle Arriva regionale buslijnen in Zuid-Limburg en alle stadsbussen in:

      • Maastricht

      • Parkstad

      • Sittard-Geleen

    • Alle Arriva treinen in Zuid-Limburg tot en met Sittard (inclusief):

      • RS12 (Maastricht Randwyck- Sittard)

      • RS15 (Sittard – Kerkrade Centrum)

      • RS18 (Maastricht Randwyck- Heerlen)

      • RE18 (Maastricht tot en met Eygelshoven Markt)

Regio Midden-Limburg

  • Arriva bussen

    • Alle regionale buslijnen in Midden-Limburg

    • Alle stadsbussen in Roermond, Weert

  • Limburgliner

    • Venlo - Weert (Lijn 370)

    • Weert - Meijel (Lijn 371)

    • Roermond - Venlo (Lijn 372)

    • Roermond - Venlo (Lijn 377)

  • Arriva trein

    • Maaslijn Susteren – Blerick

Regio Noord-Limburg

  • Arriva bussen

    • Alle regionale buslijnen Noord-Limburg

    • Alle stadsbussen in Venlo

  • Limburgliner

    • Venlo - Meijel (370)

  • Arriva trein

    • Nijmegen - Tegelen (RS11)

Regio Limburg

  • Alle Arriva bussen en treinen in heel Limburg.

  • Arriva trein

    • Nijmegen - Roermond (RS11)

Regio Friesland-Groningen

  • De reisbundels zijn geldig in de regio Friesland en Groningen.

  • Je kunt reizen met alle Arriva bussen en treinen (Tweede klas) in Friesland en alle Arriva treinen (Tweede klas) in Groningen.

    • Alle treinen van Arriva die in Friesland en Groningen rijden. De reisbundels zijn niet geldig in de Opstapper.

    • Alle bussen van Arriva in Friesland en Waddeneilanden Terschelling, Vlieland, Ameland en Schiermonikoog. Inclusief:

      • Qliner 315

      • Qliner 320

      • Qliner 324

      • Qliner 350

      • Qliner 355

      • Lijntaxi

      • Vlinder- en buurtbus

Reizen binnen en buiten de reisbundel

  • De reisbundel gaat meteen in nadat je deze hebt afgesloten. Houd daarom rekening met het moment waarop je de reisbundel afsluit. Rekenvoorbeeld

    Stel, je sluit een weekendreisbundel af op zondagavond 18.00 uur. De reisbundel gaat meteen in; je kunt dus direct reizen met korting. Omdat de reisbundel precies 28 dagen duurt, loopt het vier weken later af, op zondagavond om 17.59 uur.

  • De start van je reis is steeds bepalend voor de toepassing van je reisbundel. Dit geldt alleen voor de toepassing in tijd. Onder een ‘reis’ verstaan wij één rit zonder overstap of meerdere ritten achter elkaar, mits de overstaptijd tussen deze ritten niet langer is dan 35 minuten.

    Rekenvoorbeeld

    Stel, je hebt een 10 dagen flex reisbundel. Je zet de 10e, en dus laatste, reisdag van je reisbundel in voor een reis op een donderdagavond om 23.06 uur, die ook de 28ste en dus laatste, geldige dag is van je reisbundelperiode. Wanneer je uitcheckt om 00.12 uur, valt deze reis nog binnen de 10e reisdag, en ook binnen de laatste dag van je geldende reisbundelperiode.

  • Zowel de startlocatie van je reis als de eindlocatie van je reis dienen binnen de geografische grenzen van de door jou gekozen regio te vallen. Rekenvoorbeeld

    Stel je hebt een reisbundel met reisbudget voor de regio Limburg-Zuid. Je neemt vanaf station Maastricht de trein naar Roermond. Maastricht valt binnen de geografische toepassing van je reisbundel, maar Roermond niet. Je betaalt dan de gehele reis zónder aftrek van reisrecht dat je op grond van je reisbundel hebt.

  • Voor de betaling van reizen die buiten het toepassingsbereik van je reisbundel vallen, kun je gewoon gebruik maken van de mogelijkheden daarvoor in de glimble app.

  • Je kunt te allen tijde een reis samenstellen in glimble die uit verschillende vervoersmodaliteiten bestaat. Het reisrecht van je reisbundel wordt automatisch verrekend voor het deel van je reis waarop het van toepassing is.

Dagkaarten

  1. Dagkaart Limburg: de dagkaart is de hele dag geldig in heel Limburg vanaf 9.00 uur tot 4.00 uur de volgende dag. Na aankoop binnen 28 dagen gebruiken. 

    1. Geldig in alle Arriva bussen en treinen in heel Limburg. En in de RS11 tot aan Nijmegen.   

  2. Dagkaart Friesland-Groningen: de dagkaart is de hele dag geldig in Friesland en Groningen. De dagkaart is geldig op een doordeweekse dag na 9.00 uur en in het weekend de hele dag. Na aankoop binnen 28 dagen gebruiken. 

    1. Geldig in Arriva treinen in Friesland en Groningen. 

    2. Geldig in Arriva stads- en streekbussen in Friesland (inclusief Arriva Qliners, lijntaxi’s en buurtbussen) en op de Waddeneilanden. Niet geldig in stop- en snelbus naar Leer en de Opstapper. 

    3. Geldig voor 1 volwassene en maximaal 3 kinderen t/m 11 jaar. 

    4. Zolang de voorraad strekt. 

Aanschaf en prijzen

  • Je kunt elk glimble product kopen in de glimble app en afrekenen met de door jou gekozen betalingsmethode in je account (zie ‘Betalingsvoorwaarden’ in de Algemene Voorwaarden van glimble).

  • De totale prijs van je product is de prijs die je voorafgaand aan de aanschaf in de glimble ziet. Deze prijs is inclusief belastingen en eventuele overige (administratie)kosten.

  • Glimble is volledig digitaal: het gekochte product wordt aan jou geleverd in de glimble app. Ook het digitale kaartje om te reizen binnen het product worden geleverd in de glimble app middels een QR-code. Je krijgt dus geen fysieke kaart of andersoortig product.

  • Ook als wij besluiten de QR-codes via andere kanalen aan te bieden, kun je ervan uitgaan dat je daarmee een geldig glimble product koopt.

  • Wij verwerken automatisch je reisrechten in het plannen, boeken en betalen van jouw reizen, als je reis valt binnen de voorwaarden van je product. Daarvoor hoef je dus niets te doen! Je reist gewoon zoals je gewend bent met glimble.

  • Vouchers en andere kortingsacties kunnen niet in combinatie met een product worden gebruikt.

  • Ben jij jonger dan 18 jaar? Dan gaan wij ervan uit dat je toestemming hebt gevraagd aan je ouder of voogd om een glimble product aan te schaffen. De toestemming van jouw ouder(s) geldt dan als jouw toestemming voor het afschrijven van betalingen.

  • Arriva behoudt zich het recht voor de prijzen van producten ieder kalenderjaar te verhogen, als die verhoging verband houdt met een uitgebreide geldigheid van het product. Daarnaast kunnen wij ook de prijzen per kalenderjaar verhogen met een verhoging die gelijk is aan de stijging van de Consumentenprijsindex van het afgelopen jaar.

Ontbinding en restitutie

  • De looptijd van elke reisbundel is vier weken. Hierna stopt je reisbundel automatisch.

  • De wet geeft jou het recht om je aankoop van een product binnen 14 dagen te ontbinden. Dit betekent dat je 14 dagen bedenktijd hebt. De bedenktijd gaat in op de dag ná de dag waarop je je product hebt besteld. Je hoeft geen reden op te geven waarom je het product toch niet wilt.

  • Dit ontbindingsrecht geldt voor alle producten die je online bij glimble hebt gekocht, met uitzondering van zakelijke abonnementen.

  • Je product wordt met terugwerkende kracht geannuleerd. Dit betekent dat wij het product stopzetten per de datum waarop het is ingegaan, alsof het product nooit heeft gegolden.

  • Je hebt recht op volledige restitutie van je product. Wij betalen daarom de aanschafprijs van het product aan jou terug, door die binnen 14 dagen op je rekening te storten, waarmee je het product in eerste instantie had gekocht.

  • Als je nog niet hebt gereisd met je product, is het terug te storten bedrag gelijk aan de aanschafprijs. Wanneer je wel al met je product hebt gereisd, verrekening wij de korting of het reisrecht met het terug te betalen bedrag.

  • Arriva behoudt zich het recht voor jouw gebruik van een glimble product met onmiddellijke ingang te beëindigen, en wanneer nodig jouw account te blokkeren, in het geval je niet overeenkomstig en/of in strijd handelt met deze glimble productvoorwaarden.

  • Wanneer het saldo op jouw bankrekening ontoereikend is voor het voldoen van de automatische incasso voor de verlenging van je product, kunnen we ertoe overgaan je product te beëindigen.

  • Het kan voorkomen dat Arriva het openbaar vervoer, waarvoor een glimble product geldig is, als gevolg van een concessiewisseling op enig moment moet overdragen aan een andere vervoerder. In zo’n geval zal Arriva initiatief nemen de productovereenkomst met jou te beëindigen. Per overdrachtsdatum krijg je het dan resterende bedrag van je lopende product gerestitueerd.

Privacy en gegevensverwerking

  • Omdat je met je product reist op je account in glimble, verwerken wij ook bij reizen met een product je gegevens volgens de kaders van het glimble Privacy Statement. In dit Privacy Statement vind je o.a. welke gegevens we van jou verwerken, waarvoor we jouw gegevens verwerken, hoe we jouw gegevens beveiligen, hoe lang we jouw gegevens bewaren en welke rechten je hebt om je gegevens te laten verwijderen.

  • Bij het reizen met een product worden aanvullende persoonsgegevens van jou verwerkt. Ook alles over deze aanvullende gegevensverwerking vind je terug in het Privacy Statement.

Toepasselijk recht en geldigheid voorwaarden glimble product

  • Deze glimble productvoorwaarden zijn opgesteld in de Nederlandse taal. Bij een vertaling van de productvoorwaarden in een andere taal, is de Nederlandse tekst leidend.

  • Arriva heeft de bevoegdheid de productvoorwaarden of gebruiksmogelijkheden van de glimble producten zonder meer en te allen tijde te wijzigen, indien de wijziging geen wezenlijke afwijking van de overeenkomst inhoudt. De gewijzigde voorwaarden gelden vanaf de datum van hun inwerkingtreding voor alle nieuwe en bestaande producten.

  • Wij kunnen ook de productvoorwaarden of gebruiksmogelijkheden van de glimble producten wijzigen, als het wél gaat om een wezenlijke wijziging. De wezenlijke wijziging wordt ten minste één maand voor de inwerkingtreding van die wijziging(en) aan jou kenbaar gemaakt in de glimble app. Wanneer je niet instemt met de wijziging(en), heb je de mogelijkheid je product op te zeggen, zoals beschreven onder ‘Verlenging en opzegging’. Indien Arriva een spoedeisend belang heeft bij wijziging van de productvoorwaarden, dan kan zij een kortere aankondigingstermijn hanteren dan een maand.

  • Op de overeenkomst die je met ons sluit, die de aanschaf van je product inhoudt, en op deze productvoorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

Correspondentie, klachten en vragen

  • In het ongelukkige geval waarbij jouw QR-code onverhoopt niet mocht werken, zoeken wij snel met jou naar een passende oplossing. Ook als je vragen hebt over je product of een betaling, kun je bij ons terecht. Wij zijn als volgt bereikbaar:

    • Telefoon: Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur.

      • Vanuit Nederland kun je bellen met 0800 4446888.

      • Duitse klanten kunnen bellen met 01801 003551 (3,9 cent per minuut).

      • Belgische klanten kunnen bellen met 02 3420285.

    • Social media: Neem contact op via Facebook

    • WhatsApp: Voeg ons WhatsApp nummer toe aan je contactenlijst van je telefoon. We zijn bereikbaar op het telefoonnummer +316 14458761 maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Let op: dit mobiele nummer is alleen te gebruiken voor WhatsApp.

    • Post: Wil je een brief naar ons sturen, adresseer deze dan in een gefrankeerde envelop naar: Arriva Nederland Afdeling Klantenservice Postbus 626 8440 AP Heerenveen

  • Klachten kun je (bij voorkeur schriftelijk) melden aan onze klantenservice.

  • Mocht een geschil zich voordoen tussen jou en Arriva, dan zullen wij dit zo goed mogelijk met jou proberen op te lossen. Als we er niet uitkomen, dan is uitsluitend een rechter van de rechtbank te Leeuwarden bevoegd tot een beoordeling van het geschil.

Sept. 2024