Aantrekkelijke werkgever door flexibele mobiliteit
Een steeds belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde: flexibele mobiliteit.
Waarom en hoe organiseer je dat slim als werkgever?
_____________
Reisapp glimble is ontwikkeld vanuit het oogpunt reizigers helpen anders te reizen en zo bij te dragen aan een duurzame, leefbare en bereikbare omgeving. Als trotse sponsor van Delft Hyperloop blikken we vooruit naar de toekomst van mobiliteit en specifiek naar de hyperloop. Welke transportrevoluties mogen we verwachten en hoe ver is de ontwikkeling van de hyperloop?
__________________
Martijn van de Weijer, directeur glimble: 'iedereen een auto, dat is niet meer houdbaar: de toekomst van mobiliteit staat aan de vooravond van diverse doorbraken. Bij glimble denken we vooruit en ondersteunen die technologieën actief, vanuit de gedachte het de reiziger makkelijker te maken om nu en straks betere keuzes te kunnen maken in vervoer.
In grote lijnen zien we komende jaren verschillende grote revoluties in mobiliteit:
Dit vereist investeringen, infrastructuur, regelgeving en maatschappelijke acceptatie.'
De hyperloop combineert de snelheid van een vliegtuig met het gemak en energie-efficiëntie van een trein. Doordat de pod zweeft in een vacuümbuis, is er geen lucht- of rolweerstand en bereikt de pod snelheden tot wel 1000 km/h. De hyperloop maakt geen gebruik van fossiele brandstoffen, dankzij elektromagnetische voortstuwing.
Hoewel dit ideaal klinkt, is er nog veel werk te verzetten voordat de hyperloop werkelijkheid wordt. Daarom ontwikkelt Delft Hyperloop elk jaar een nieuwe pod, waarmee ze steeds dichter bij het uiteindelijke optimale hyperloop concept komen dat op Europese schaal geïmplementeerd kan worden.
Delft Hyperloop, bestaande uit 41 studenten van TU Delft, maakt grote stappen in de ontwikkeling van een schaalbaar en zwevend hyperloop systeem. Met hun nieuwste ontwerp willen ze laten zien dat een reis van Amsterdam naar Parijs binnen een halfuur mogelijk is zonder schadelijke uitstoot. Op 17 juni 2023 februari presenteren ze hun nieuwste prototype van de hyperloop, de Helios II, in Delft.
Het potentieel van hyperloop reikt verder dan het versnellen van reistijden. De implementatie van hyperloop-systemen kan de stedelijke congestie verminderen, de druk op bestaande vervoersnetwerken verlichten en afgelegen gebieden beter bereikbaar maken. Bovendien bijdragen aan het verminderen van CO2-uitstoot en de transitie naar een duurzamere samenleving ondersteunen.
Het Delft Hyperloop team heeft dit jaar belangrijke vooruitgang geboekt in de richting van een schaalbaar hyperloop systeem. Ze hebben een energie-efficiënte magnetische motor ontwikkeld, die nog niet eerder is gebruikt voor industriële doeleinden. Daarnaast hebben ze voor het eerst een koelingssysteem geïntegreerd en een volledig zwevende pod gecreëerd.
Deze innovaties maken het mogelijk om de pod op grote schaal te produceren en zijn daarom van cruciaal belang voor de implementatie van een hyperloop netwerk. Met dit ontwerp zullen ze deelnemen aan de European Hyperloop Week in Edinburgh, Schotland, waar ze opnieuw de wereldtitel willen behalen.
Voor de techneuten onder ons: het ontwerp van Delft Hyperloop onderscheidt zich van eerdere ontwerpen doordat de motor zich direct op de pod bevindt, in plaats van op de baan. Hierdoor zijn er veel minder kostbare materialen nodig voor de infrastructuur, wat de implementatie aanzienlijk eenvoudiger en goedkoper maakt.
Om alle rolweerstand te elimineren, heeft de pod geen fysiek contact meer met de baan. Dit wordt mogelijk gemaakt door het creëren van elektromagnetische velden in zowel verticale als laterale richtingen van de pod. Deze stap is noodzakelijk om extreem hoge snelheden te bereiken binnen een volledig hyperloop systeem.
De integratie van elektrische componenten op de pod zorgt in de productie voor aanzienlijke hitte. Om ervoor te zorgen dat deze hitte geen negatieve invloed heeft, heeft Delft Hyperloop een innovatieve oplossing bedacht: de hitte batterij.
Deze batterij bevat een speciaal type was dat alle geproduceerde hitte opslaat zonder dat de temperatuur stijgt. Deze ogenschijnlijk simpele oplossing speelt een cruciale rol bij het beschermen van de meest complexe systemen aan boord van de pod.
Naast de technische uitdagingen zijn er obstakels die moeten worden overwonnen voordat hyperloop-systemen op grote schaal kunnen worden gebouwd. Een van de belangrijkste uitdagingen is de infrastructuur. Het ontwikkelen van een uitgebreid netwerk van vacuümbuizen vereist enorme investeringen en samenwerking tussen verschillende landen en regio's. Bovendien moeten regelgevingskaders worden vastgesteld om de veiligheid en de exploitatie van hyperloop-systemen te waarborgen.
Naast de technische uitdaging spelen maatschappelijke acceptatie en bewustwording een belangrijke rol. Hoewel hyperloop-technologie veelbelovend is op het gebied van snelheid, efficiëntie en duurzaamheid, moeten mensen nog wennen aan het idee van reizen in een buis met zeer hoge snelheden. Het bevorderen van openbare discussies en het delen van informatie over de voordelen en veiligheid van hyperloop-systemen moet bijdragen aan het vertrouwen en de acceptatie. Ook daar doet de onderzoeksafdeling van Delft Hyperloop onderzoek naar dit jaar. Zouden mensen er een stokje voor steken als er een hyperloop in de buurt wordt gebouwd en hoe kun je dat zoveel mogelijk voorkomen?
Ondanks alle uitdagingen blijft de toekomst van hyperloop veelbelovend. Met elke nieuwe ontwikkeling en doorbraak komen we dichter bij de realisatie van een efficiënt en duurzaam transportsysteem dat de mobiliteit drastisch zal veranderen. Door samen te werken aan technologische innovaties, infrastructuurontwikkeling en bewustwordingscampagnes kunnen we de weg banen voor een toekomst waarin hyperloop een integraal onderdeel is van ons dagelijks leven.
Delft Hyperloop en haar nieuwste prototype vormen een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van hyperloop-technologie. Het enthousiasme, de expertise en de vastberadenheid van het team van 41 studenten die hier een tussenjaar voor nemen, zijn inspirerend. Terwijl de Pod Reveal nadert en het publiek een glimp opvangt van het nieuwste ontwerp, blijft de wereld vol spanning uitkijken naar de verdere vooruitgang van de hyperloop en de mogelijke revolutie in de manier waarop we ons verplaatsen.
Met glimble toer je in alle vrijheid door Nederland en vind, kies en betaal je het vervoer dat jou op dat moment het beste past. Met onze persoonlijke klantenservice zijn we altijd dichtbij. Ons grotere doel? Werken aan een duurzame en leefbare wereld en jou in alle vrijheid laten reizen.
Een steeds belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde: flexibele mobiliteit.
Waarom en hoe organiseer je dat slim als werkgever?
_____________
De Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in. En daarmee ook de Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit. Het doel? CO2-reductie realiseren. Organisaties met meer dan 100 werknemers moeten vanaf dan kilometers, het soort vervoer en het verschil tussen woon-werk en zakelijke kilometers aangeven. Dat lijkt veel werk maar hoeft dat niet te zijn.
____________
Reiskostendeclaraties zijn vaak tijdrovend. Dat kan anders: bespaar als werkgever tijd en geld.
_____________
Wij gebruiken altijd functionele en analytische cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). Jouw bezoek aan onze site willen we daarnaast aanpassen aan jouw persoonlijke voorkeuren. Wij (en onze partners) volgen en verzamelen met cookies jouw internetgedrag. Zo passen wij en derden onze website, app, advertenties en communicatie aan jou aan. 'Klik je op accepteren, dan ga je hiermee akkoord. We slaan je cookievoorkeur op, je kunt deze altijd weer aanpassen. Bekijk ook ons cookiebeleid.